29-11-2022 | 13:50

ACTRONICS blikt terug op geslaagd eerste rallyjaar

De verwachtingen voor het eerste jaar in de rallysport waren voor ACTRONICS hooggespannen, ook op sportief gebied. Na twee covid-jaren stond 2022 geheel in het teken van de eerste rally’s onder de paarse ACTRONICS vlag. We blikken daarom graag met jullie terug op de drie rally’s die op Duitse, Italiaanse en Spaanse bodem werden verreden. Hoe brachten de coureurs het er vanaf?

ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen

Hoewel de voorbereidingen natuurlijk al maanden eerder begonnen, was de officiële start van het ACTRONICS rallyjaar in mei. Tijdens het eerste weekend van mei was Sulingen gastheer van de tweede ronde van het Duitse rallykampioenschap. Maar liefst 17 Rally2/R5 auto’s (van de hoogste klasse) verschenen op vrijdag aan de start van de ADAC ACTRONICS Rallye Sulingen, een recordaantal. Met ruim 158 kilometer op snelheid was dit direct de langste rally van het jaar. Na enkele weken van overwegend droog weer was het voor veel equipes direct al oppassen geblazen op de eerste (vaak onverharde) proeven, waarvan een deel ook bij schemerlicht en in het donker werden verreden. Door de droge omstandigheden en het feit dat het praktisch windstil was, bleef het stof lang hangen, waardoor de coureurs die later moesten starten hier enige nadeel van ondervonden. Na vier klassementsproeven gereden te hebben, was het dan ook met startnummer 1 vertrokken Philip Geipel die aan de leiding ging. Op de tweede dag van de rally, de zaterdag, stonden de coureurs rond de klok van half 9 alweer aan de start van de ochtendlus. Philip Geipel wist de voorsprong van de vrijdagavond door te trekken en breidde dit uit van 8 seconden uit naar 14 seconden. Op KP10 Eickhofer Heide, de scherprechter op het voormalig militaire terrein IVG Gelände, werd de strijd beslist. Citroën-rijder Marijan Griebel, die tot dan toe tweede stond, moest zijn auto vanwege brand onder de motorkap aan de kant zetten. Het enige wat Geipel nog in de weg zat voor de eindoverwinning, was een foutje van zijn kant. Na tot dan toe louter zonneschijn begonnen er zich steeds meer donkere wolken rondom Sulingen samen te pakken. Hierdoor werden de omstandigheden opeens bijzonder verraderlijk. De 35-jarige Skoda-coureur Geipel en zijn navigatrice Katrin Becker lieten zich echter niet gek maken en consolideerden hun voorsprong op de concurrentie. Hiermee wisten ze na een dominante vertoning de eindzege veilig te stellen. Een overwinning op de ACTRONICS Power Stage zorgde ervoor dat Volkswagen-piloot Julius Tannert de tweede positie pakte. Ford-coureur Dominik Dinkel maakte het podium compleet.

ACTRONICS Rally della Marca

Zes weken later, half juni, volgde het tweede partner-event van het jaar. Rondom de Italiaanse Prosecco-hoofdstad Conegliano verzamelden zo’n 90 teams zich voor de strijd om de eindzege. De bosachtige bergweggetjes rondom de Venetiaanse Pre-Alpen wisselen zich hier af met passages langs de wijnranken, waarmee deze rally het ideale decor is voor prachtige plaatjes. De eerste kilometers werden op de vrijdagavond verreden. De eerste proef werd nog met een avondzonnetje verreden, maar tijdens de tweede passage was het al aardig donker. Het was Alberto Battistolli, één van de grootste rallytalenten in Italië en bovendien actief in het Europees Kampioenschap, die na de eerste avond aan de leiding ging. De top 5 zat allemaal nog binnen een marge van drie seconden, dus alles lag nog open voor de tweede dag. En die tweede dag werd verreden over twee legendarische klassementsproeven. Monte Tomba en Monte Cesen zijn klassementsproeven met een rijke historie. De beklimming én afdaling van beide bergtoppen worden dan ook gevreesd door veel coureurs. En niet alleen voor de coureurs zou de tweede dag een uitdaging worden. Ook voor het massaal uitgelopen publiek die zich vooral rondom de spectaculaire jump op de Monte Tomba verzamelden, was het een uitdaging. Het kwik kwam ’s middags namelijk ruim boven de 35 graden Celsius uit. In de cabines van de rallyauto’s zou de zaterdag dan ook een uitputtingsslag gaan worden. De grote vraag zou dus zijn wie z’n hoofd koel kon houden.

Al vrij snel bleek dat dit Corrado Fontana zou zijn. De voormalig nummer 3 uit het Europees Kampioenschap benaderde de koppositie na de openingsproef van de zaterdag op een tiende van een seconde. De Hyundai-piloot nam de koppositie over op de daaropvolgende KP en liet deze vervolgens niet meer los. Na vier tweede plaatsen, die Fontana in het verleden behaalde in Conegliano, kon hij in 2022 de ACTRONICS Rally della Marca eindelijk op zijn palmares bijschrijven. Battistolli was de winnaar van de afsluitende ACTRONICS Power Stage en wist hiermee zijn tweede plaats te verzekeren. Skoda-rijder Signor maakte het podium compleet.

ACTRONICS Rallye Tierra de Madrid

We maken een sprongetje in de tijd. Na de zomerstop was het op 7 en 8 oktober tijd voor de ACTRONICS Rallye Tierra de Madrid. Op een half uurtje rijden van het centrum van de Spaanse hoofdstad werd rondom Paracuellos de Jarama gestreden om de zege in de voorlaatste ronde van het Spaanse gravelkampioenschap. En hoewel de deze rally pas voor de derde keer verreden werd, bleek de interesse van de lokale bevolking groot. Deze was namelijk massaal uitgelopen, wat op de openingsceremonie op de vrijdagavond al direct goed zichtbaar was.

Het ‘echte werk’ begon echter op de zaterdag. Bij het krieken van de dag stonden de coureurs aan de start voor de noordelijk gelegen klassementsproeven rondom El Molar. Alexander Villanueva, Spaanse gravelkampioen uit 2016, deelde op de vroege ochtend direct een mokerslagje uit. Na twee klassementsproeven te hebben verreden stond de Citroën-coureur direct al 10 seconden los van de concurrentie. En gezien de schade aan de bumper van de C3, had de ervaren Villanueva hiervoor ook de nodige risico’s genomen. Toch wel enigszins verrassend was het feit dat de grootste concurrent om de eindzege Daniel Marbán bleek te zijn. De uit Madrid afkomstige Skoda-piloot had in 2022 namelijk nog geen enkele rally op onverhard gereden. Hij knokte zich met een scratch op de vierde klassementsproef dan ook terug tot een achterstand van 6 seconden. Veel zou duidelijk gaan worden op de middaglus die rondom Paracuellos de Jarama verreden werd. Hier stelde Villanueva orde op zaken. Na twee snelste tijden op rij en een foutje van Marbán op de één na laatste proef van de wedstrijd, was de wedstrijd beslist. Een uitzinnige Villanueva straalde bij de afsluitende afsluitingsceremonie van oor tot oor, want deze overwinning was voor hem de eerste in vijf jaar tijd. Daniel Marbán zette de snelste tijd op de afsluitende ACTRONICS Power Stage neer en pakte hiermee een tweede plek in het eindklassement. Juan Carlos Quintana en zijn navigator Yeray Mújica Eugenio finishten als derde.

ACTRONICS Achterhoek Rally

Ondanks het wegvallen van de ACTRONICS Achterhoek Rally, die in december de kers op de taart had moeten zijn, kijken we terug op een meer dan geslaagd jaar. We verheugen ons dan ook op 2023, want ook dan zullen we terugkomen als hoofdsponsor en naamgever van deze drie evenementen. De data van deze rally’s zullen binnenkort bekend gemaakt worden!

Vraag elke willekeurige autoliefhebber naar rallysport en je zult ongetwijfeld een enthousiaste reactie ontvangen. Of het nu gaat om de prachtige autotechniek, het geweld waarmee de rallyauto’s over de proeven knallen of het lef en de vaardigheden van de coureurs: de reden is voor iedereen verschillend, maar rallysport spreekt altijd tot de verbeelding. En omdat we bij ACTRONICS ook autoliefhebbers zijn, een passie die we graag met onze klanten delen, verbinden we onze naam graag aan dit soort evenementen. Snelheid, samenwerking en robuustheid zijn kernwaarden uit de rallysport die ook voor ons werk gelden. De rally’s bieden ons een ideaal platform om onze naamsbekendheid te vergroten en tegelijkertijd de sport een warm hart toe te dragen.

 

  • Rally internationaal;