10-03-2025 | 13:06
Een duik in de historie van de ELE Rally
Met de 60e editie voor de deur kan een duik in de rijke historie van de ELE Rally op Rally-Results.nl uiteraard niet ontbreken. De komende tijd zullen wij de geschiedenis belichten van de ELE, of beter gezegd, de Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally, die voor het eerst werd georganiseerd in 1964 door de Eindhovense Automobielsportclub “De Kempenrijders”.
Onder automobielsportliefhebbers was al langer behoefte aan een opvolger van de ter ziele gegane “Fakkelrallye”, wat een hoog aangeschreven rally met internationale allure was. Deze werd verreden ter ere van de bevrijding van Eindhoven tijdens de Tweede Wereldoorlog, ook georganiseerd door de Kempenrijders en deze heeft in totaal zeven maal plaats gevonden. En zo verschijnt op vrijdag 15 mei 1964 het Eindhovens Dagblad met de kop “Kempenrijders willen nieuwe traditie scheppen”. Op 26 en 27 juni werd de eerste Eindhoven-Luik-Eindhoven Rally georganiseerd, samen met de Royal Automobile Club Liégeois.
[Tekst gaat verder onder de foto]
Vanaf Grand Hotel ’t Silveren
Seepaerd, gelegen aan het Stationsplein in het midden van Eindhoven, werd het
startsein gegeven en werden Luc van den Bergh en Marcel van Mol in een Mercedes
220 SE de eerste equipe die van start gingen voor een kaartleesrit van minimaal
900 (!) kilometer, voor degenen die uitkwamen in de Sportklasse. Voor de minder
ervaren equipes was de Tourklasse met een rit van 750 kilometer. Waar in
Nederland neutraal werd verreden, vond alle actie van de rally plaats in
België. Prachtige kilometers, richting Spa en midden in de nacht dwars door de
Ardennen, bracht de deelnemers richting Bastogne en Leuven. Na straffen voor de
nummers 1 en 2 (equipes Van den Bergh en Van Mol, en Dijkstra en Quandt met de
Saab 96) in de slotfase van de rally waren het Paul de Schutter en Jan Horbach
die de 1e Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally wonnen in een DKW. De
jaren erna werd de rally geteisterd door uitdagingen, zoals noodweer, geen
elektriciteit (en dus ook geen bijtank mogelijkheden), omgevallen bomen,
geblokkeerde wegen en noem het maar op. De toon was gezet. Het noodweer van
vooral 1967 zien we af en toe ook nog wel eens terug in de hedendaagse ELE
Rally.
Nieuwe opzet: Geen
kaartleesrit maar strijd op klassementsproeven
Na 10 edities Eindhoven – Luik – Eindhoven zag de organisatie zich genoodzaakt de koers drastisch te veranderen, wat resulteerde in dezelfde opzet als de Tulpenrallye: de strijd zou zich voortaan afspelen op klassementsproeven en werd daarmee een snelheidsrally in de Brabantse driehoek Eindhoven – Tilburg – Uden. De naam werd ook aangepast naar ELE Rally. Waar in de “eerste” editie nog 15 klassementsproeven op het programma stonden, groeide dit aantal per jaar met in 1978 een hoogtepunt van liefst 31 proeven!
[Tekst gaat verder onder de foto]
Opkomst van fabrikanten en
prominente deelnemers
Midden jaren zeventig maakte de ELE Rally kennis met prominente deelnemers, zoals later zou blijken. Bij de eerste editie van de snelheidsrally stonden zowel wijlen Wim Luijbregts als Jan van der Marel al aan de start, in 1975 gevolgd door Henk Vossen. Wim gooide gelijk hoge ogen met de overwinning in 1973, een tweede plaats in 1974 en een derde plaats in 1975 als resultaat. Ook onder de autofabrikanten werd de rallywereld gebruikt om hun auto’s tot het uiterste te testen, wat resulteerde in onder andere het Opel Dealer Team Holland, die in de eerste edities de dienst uitmaakten. In 1977 was het voor het eerst een Ford Escort die won. Henk Vossen was vanaf 1980 liefst driemaal op rij iedereen te snel af, samen met zijn navigator Pie Theunissen.
Winnaars eerste twintig
edities
Om de rijke historie te eren,
volgt hieronder een overzicht van de winnaars van de eerste twintig edities van
de ELE Rally:
1. 1964 – Paul de Schutter / Jan
Horbach (D.K.W. F11)
2. 1965 – H. Kuijken / Christianus
Pennings (D.K.W. F12)
3. 1966 – Simon Heijndijk / Jos
Bruin (Hillman Imp GT)
4. 1967 – Ben Claus / André
Jetten (Volvo 122S)
5. 1968 – Ben Claus / André Jetten (Matra Djet V Sport)
6. 1969 – Ben Claus / André
Jetten (Opel Kadett Rally)
7. 1970 – Jos Baars / Hans Baars
(DAF 55 Marathon)
8. 1971 – Bert Dolk / André Jetten (Opel Kadett)
9. 1972 – Jos Baars / Hans Baars
(DAF 55 Marathon)
10. 1973 – Wim Luijbregts / Kees
Luijbregts (DAF)
11. 1974 – Man Bergsteijn / Stef
Thomas (Opel Ascona)
12. 1975 – Henk van der Lee /
Gert Bons (Opel Ascona 1900 SR)
13. 1976 – Lars Carlsson / Bob de
Jong (Opel Kadett GT/E)
14. 1977 – Gilbert Stapelaere / Eric Bessem (Ford Escort RS 1800)
15. 1978 – Jan van der Marel / Jan
Berkhof (Vauxhall Chevette 2300 HS)
16. 1979 – Henk van der Lee /
Reinout Vogt (Opel Kadett GT/E)
17. 1980 – Henk Vossen / Pie
Theunissen (Ford Escort RS 1800)
18. 1981 – Henk Vossen / Pie
Theunissen (Ford Escort RS 1800)
19. 1982 – Henk Vossen / Pie
Theunissen (Ford Escort RS 1800)
20. 1983 – Jan Bak / Bob Dickhout
(Porsche 911 SC)
Met deze eerste twintig edities heeft de ELE Rally zich gevestigd als een van de meest iconische rally-evenementen in Nederland. De ontwikkelingen in de rallysport en de opkomst van professionele teams maakten het evenement steeds spectaculairder. De huidige generatie rallyfans kijkt met respect naar deze eerste pioniers die de basis hebben gelegd voor wat de ELE Rally vandaag de dag is.
Fotobijschriften:
1. In 1968 werd er gestart bij het Evoluon in Eindhoven wat iconische beelden opleverde;
2. De allereerste equipe aan de start van de Eindhoven – Luik – Eindhoven Rally: Luc van den Bergh en Marcel Mol in de Mercedes 220 SE;
3. Wim Luijbregts met zijn Triumph Dolomite Sprint in de ELE Rally van 1975, waarin hij samen met zijn zwager Bruno van Traa een derde plaats behaalde.