19-01-2020 | 07:33
Nieuw seizoen start voor Henk Vossen in Rally van Monte Carlo
Van 22 tot en met 25 januari aanstaande wordt in het zuidoostelijke gedeelte
van Frankrijk de 88e Rally van Monte Carlo verreden, de openingsronde van
het Wereldrallykampioenschap 2020. Het is zo langzamerhand een traditie
geworden dat de Limburgse coureur Henk Vossen daar van de partij is. Het wordt
zijn elfde deelname aan deze klassieker van de autosport. Vossen rijdt opnieuw met zijn Ford Fiesta in R5 trim, genavigeerd door Erwin Berkhof.
Het is en blijft een fenomeen, de Rallye de Monte Carlo. Niet alleen wat
betreft het karakter van de klassementsproeven, de onzekere weersomstandigheden
spelen ook een grote rol. Gaat het sneeuwen of liggen de proeven er kurkdroog
bij? Een lastige situatie zo schetst Vossen zijn dilemma’s. “Stel we gaan uit
van een KP van 25 kilometer lengte. Het grootste deel is kurkdroog maar drie
kilometer lang ligt er ijs als gevolg van opgevroren sneeuw. Op het droge
gedeelte ben je met droogweerbanden stukken sneller dan met spijkerbanden. Als
je voor die laatste kiest dan heb je veel minder grip en verlies je veel tijd.
Als je om een kampioenschap rijdt, moet je risico’s nemen. Maar één klein
slippertje op een ijzig gedeelte en je knalt tegen de rotsen of nog erger, je
glijdt een ravijn in. Wij leggen de lat net iets minder hoog, mikken op een
plek bij de eerste dertig en dus rijden we wat meer op zeker. We zullen dan ook sneller voor spijkerbanden
kiezen.” Het plezier is er niet minder om, zo vervolgt Vossen: “Ik vind mijn uitdagingen
in het feit dat je geen moment mag verslappen. Op zo’n lange proef over hele
smalle, bochtige weggetjes is het met die hoge snelheden echt een beproeving.
We verkennen de klassementsproeven van maandag tot woensdagmiddag. Een paar
dagen later kom je er weer terug maar dan kan de situatie wel eens heel anders
zijn geworden. Je rijdt dan met haviksogen, constant het wegdek afspeurend op
onverwachte, kritische situaties. Als ik aan de finish kom en weet dat ik geen
moment van concentratieverslapping heb gekend dan geeft dat me een enorme kick.
Ook het intense samenspel tussen rijder en navigator is geweldig. Als het goed
is ben je helemaal op elkaar ingespeeld. En dat gaat uitstekend met Erwin
Berkhof in de hot seat. Hij heeft de
nodige ervaring in WK-rally’s opgedaan - we hebben de Monte vorig jaar ook
samen gereden - en dat betaalt zich uit in dit soort wedstrijden.” Henk Vossen
en Erwin Berkhof kunnen overigens wel rekenen op hun ice-crew. Een paar uur voor de start van de proef rijden Lieke
Bouman-Dautzenberg en Carina Berkhof voor de troepen uit en geven iedere
verandering ten opzichte van de verkenningssituatie nauwgezet door.
Op donderdagmiddag begint het spektakel in de Alpenstad Gap met een shake-down proef. Dan worden de
rallyauto’s opgeladen en naar het Casinoplein in Monaco vervoerd, waar het
startpodium is. Daarna rijden de auto’s het hele stuk van 300 kilometer door de
Alpen terug naar Gap, waar ‘s avonds om 20.38 uur de eerste van twee KP’s
worden gereden. Op vrijdag staan zes KP’s op het menu, op zaterdag gevolgd door
nog eens vier. Daarna gaat de karavaan weer richting Monaco. Op zondag wordt
bij Monaco afgesloten met nogmaals vier proeven, waaronder tweemaal de proef La
Bollène-Vésubie, met daarin de beroemde Col de Turini, waar als het weer
meewerkt vele duizenden toeschouwers de gladiatoren door een dik pak sneeuw
kunnen zien glijden. De rally wordt om 15.00 uur afgesloten met een feestelijk
finishpodium in hartje Monaco.