16-08-2021 | 19:32
Henk Vossen mist doelstelling in Ieper
Twee dagen lang, oftewel zestien van de twintig klassementsproeven, verliep de
campagne van Henk Vossen en Johan Findhammer in de WK Rally van Ieper geheel
volgens schema. Door constante tijden rond de vijftigste plaats te rijden wist
de Helichem-equipe zich gestaag op te werken. Aan het eind van de tweede
dag stond een sterke 39e klassering op het scorebord, dus geheel
volgens plan. Maar de laatste dag gooide alles in de war. “Het begon al met de
280 kilometer lange verbindingsetappe tussen Ieper en Spa. Er was ergens een
tunnel afgesloten en de aanwijzingen voor de omleiding waren dermate verwarrend dat de
rallyauto’s kris-kras door Luik kruisten. En op het circuit van Spa-Francorchamps
bleek dat de daar uitgezette twee proeven van 'Mickey Mouse' formaat waren.
Helemaal niet passend bij het niveau van een WK Rally. "Veel
sluip-door-kruip-door paadjes rond het Formule 1 circuit, met veel
bandenstapels waar je omheen moest slalommen en andere ongein,” licht Henk
Vossen toe. De ervaren Limburger moest knarsetandend toezien hoe de mooie
klassering in rook opging. De techniek van de Ford Fiesta R5 speelde op. “Zo’n
rallyauto heeft een sequentieel schakelende versnellingsbak. Trek je de pook
naar achteren dan schakelt hij op, naar voren duwen is terugschakelen. Om de
bak in zijn vrij te kunnen zetten of in de achteruit moet je eerst een knopje
induwen. Maar dat functioneerde om de een of andere reden niet. Twee keer ben
ik doorgeschoten, twee keer moest ik in de achteruit maar dat ging dus niet.
Het publiek heeft ons terug moeten duwen en dat kostte behoorlijk veel tijd. Na
twee proeven had ik even de tijd om op aanwijzing van mijn chef techniek Lou
Ambaum een stel draadjes los te trekken. Als ik die verbond deed de achteruit
het gelukkig wel. Maar ja het onheil was al geschied.”
Hiermee was de kous nog
niet af want bij het afsluitende wagenpark meende de dienstdoende official de equipe
ook nog eens met een minuut straftijd op te moeten zadelen, omdat ze te vroeg
zouden hebben ingeklokt. “Daar kun je dan wel beroep tegen aantekenen, het
klopte namelijk van geen kant, maar wat heb je daaraan. Allemaal extra gedoe om
een paar plaatsjes te stijgen. Dat hebben we maar niet gedaan. Feit is wel dat
de hele organisatie van de rally nogal rammelde, een WK evenement onwaardig. En dat is niet
alleen mijn mening. Wel overheerst het positieve gevoel van de eerste twee
dagen.”
Op zaterdag 28 augustus komt de Helichem-equipe in de voor het Nederlands Kampioenschap meetellende Vechtdal Rally in en rond Hardenberg weer in actie.
Uitslag Rally van Ieper RC2-klasse
1. Rossel/Coria (Fr, Citroën C3) 301 km, 19 KP’s in 2 uur 42.39.1; 2.
Cracco/Vermeulen (Bel, Skoda Fabia) op 51.0; 3. Kreim/Christian (Dui, VW Polo)
op 58.9; 4. Verschueren/Cuvelier (Bel, VW Polo) op 1.16.2; 5. Bedoret/Gilbert
(Bel, Skoda Fabia) op 2.31.60; 18. Vossen/Findhammer (Ford Fiesta) op
27.56.0