18-03-2022 | 06:17
Yannick Vrielink tevreden over Yaris-debuut
Een splinternieuwe auto, een nieuwe rally en goede tijden. Daarmee opent
Yannick Vrielink zijn tweede rallyseizoen. Na een goed debuutseizoen, waarin
Vrielink tweede werd in de Peugeot 206 Cup, zet Vrielink die lijn door.
Vrielink maakt de overstap naar de Toyota GR Yaris Challenge en gebruikt JACK’s International Drenthe Rally om de nieuwe auto te leren kennen. De rally
eindigt vroegtijdig voor Vrielink en Glenn Crooijmans doordat er een bijzonder
technisch probleem optreedt. Ondanks de uitvalbeurt is Vrielink wel tevreden
over zijn eerste rally met de Yaris.
Op vrijdagavond staan de proeven rondom Kampen op het programma, deze proeven
zijn bekend vanuit de Zuiderzee Rally. Een rally die Vrielink nooit zelf reed,
maar wel eenmaal heeft genavigeerd. “Dat was 2 jaar geleden, maar dat was de
short rally. De echte buitenproeven heb ik dus nooit echt gezien en om die dan
meteen in de avond te gaan rijden, dat is best pittig. Maar we begonnen goed
met de 16e tijd. Op de derde proef maken we een foutje en schieten we van een
dijk, dat kost 20 seconden. We konden ons snel herpakken en hebben in de tweede
boucle onszelf weten te verbeteren met twee twaalfde tijden. Na de eerste avond
lagen we 14e algemeen, dat was beter dan ik had verwacht. Het gat naar de tweede
Yaris was bijna 50 seconden, een goede eerste dag!”
De tweede dag van de rally vindt plaats op en rondom het TT Circuit van Assen.
“Dat was wel een leuke combinatie van het circuit en de paden rondom het
circuit. Daar moesten we even aan wennen en zoeken naar de goede flow. Maar
tijdens de 9e proef pakken Glenn en ik de 10e tijd en de proef daarna de 11e.
Dat had ik echt niet verwacht van mijn eerste wedstrijd met de Toyota. Na de
elfde proef voelden we iets geks aan de auto, dat hebben we snel gecheckt met
de monteurs van Hans Weijs Motorsport en die adviseerden om te stoppen. Het risico op
meer schade was vrij groot en daar wilden we niet aan. Op dat moment lagen we
13e algemeen op slechts 4 seconden van een R5! De voorsprong op Roenhorst, ook
met een Yaris, was bijna een minuut. De andere Yaris van Oude Luttikhuis lag op
1 minuut en 20 seconden, dat was echt meer dan ik had verwacht. Dus ondanks het
uitvallen, ben ik toch best tevreden.”
Vrielink merkt dat de Toyota GR Yaris een wereld van verschil is ten opzichte van
de Peugeot 206. “Van een voorwielaangedreven auto naar een vierwielaandrijver is echt een grote overstap, maar daar wenden we heel snel aan.
Verder zijn we heel tevreden met de ondersteuning van Hans Weijs Motorsport.
Daarnaast was het heel leuk om te zien dat er zoveel sponsoren en leden van de
club van 50 waren en dat we ze konden ontvangen. Ik hoop dat ze ook hebben
genoten van de rally.”
“De challenge gaat officieel pas van start tijdens de ELE Rally in mei. Dus we
zijn nog aan het kijken hoe het programma eruit gaat zien, want we willen goed
voorbereid aan de start komen. Momenteel is HWM druk bezig om de oorzaak van
het probleem te achterhalen en op te lossen; zodra we daar meer duidelijkheid
over hebben dan kunnen we ook vooruit kijken naar een volgende rally, wellicht
wel in het buitenland,” besluit Vrielink.
Foto: Ronald Woest