21-06-2022 | 14:11
Opnieuw zege voor Yannick Vrielink
Na twee rally’s in de Yaris GR Challenge hebben Yannick Vrielink en
Glenn Crooijmans het maximaal aantal punten behaald. Zij winnen, na de ELE
Rally, de Vechtdal Rally in de Toyota GR Yaris en pakken tevens de winst in de
klasse. Ondanks een paar kleine technische problemen weet Vrielink de goede
momenten te selecteren om te pieken.
Naast de warme temperaturen zorgden ook de rally zelf voor zweet op het
voorhoofd bij Vrielink. “We reden met nieuwe remblokken en dat is altijd even
wennen. Tijdens de eerste proef voelde het alsof we remdruk misten, maar dat
komt doordat ze nieuw zijn. Dat speelt dan even mee in het begin en daardoor
voel je wat onzekerheid. De tijden waren echter goed, dus we hebben ons daar
snel overheen gezet. Op de tweede proef reden we, door een probleem, op het
onverhard met alleen voorwielaandrijving, dan is het wel even werken hoor.”
Ondanks wat kleine opstartproblemen lukte het Vrielink om zich snel te
herpakken en de snelheid te vinden. “Over het algemeen lag de gemiddelde
snelheid hier best wel hoog en zijn de verschillen klein. Als je dan een foutje
maakt ergens dan kost dat ook meteen veel tijd, dat wilden we echt voorkomen.
Na twee proeven lagen we tweede in de challenge en de klasse achter Jan
Roenhorst. We moesten erg lang wachten voor de derde proef, daardoor was de
auto koud en dat was lastig. De vierde proef werd geneutraliseerd en we moesten
de hele proef ongeveer 60 km/u rijden, daardoor was het krap om op tijd te
komen voor de volgende. We konden meteen doorrijden bij de start van de vijfde
proef. Wij pakten de derde tijd en dat was genoeg om door te schuiven naar de
eerste plaats, daarna hadden we de service.”
Tijdens de service werd de auto gecheckt door het team van Hans Weijs
Motorsport en de monteurs van Vrielink Dakwerk Motorsport en werden dezelfde
proeven nogmaals verreden. “Ik had mijn zinnen gezet op de achtste proef, dus
de middelste van de boucle. Op de eerste hadden we opnieuw wat kleine
technische problemen en verloren we 10 seconden op Gerben Brouwer, daardoor
verloren we de leiding in het NC2-klassement. We voelden na de tweede proef
veel vibratie op de achterkant van de auto en hebben daar toen even met het
team gebeld. Er zat een tankstop en, op advies van het team, hebben we een
sensor losgekoppeld. Daardoor waren de problemen weg, maar we weten niet zeker
of het probleem nog ergens in de auto zit.”
Op die achtste proef gaan Vrielink en Crooijmans er eens goed voor zitten. De
achterstand op Brouwer is 10 seconden voor de start van de proef. “En we winnen
er 17 op de achtste proef, dat gaf wel een goed gevoel. Alles klopte daar en
het ging erg goed. Met nog twee proeven te gaan, moeten we een gat van 7,2
seconden zien vast te houden naar Brouwer voor de klassewinst en van 8,8
seconden op Roenhorst voor de challenge-zege. Dat werd nog wel spannend.”
Om een storing te voorkomen, rijdt Vrielink de laatste twee proeven met iets
meer marge. “Uiteindelijk blijven we 3 seconden voor Brouwer en 14,3 seconden
voor Roenhorst. Opnieuw de klasse- en challengewinst! Daar ben ik erg blij mee.
De volgende rally is de GTC Rally en dat is voor mij een bijzondere mijlpaal.
Vorig jaar reed ik daar mijn eerste rally met de 206. Nu wil ik proberen om uit
te lopen in de challenge.”
In de Yaris GR Challenge leidt Vrielink met 60 punten, Roenhorst staat tweede
met 40 punten en Roel van der Zanden staat derde met 32 punten. De GTC Rally
vindt over 2,5 week plaats rondom Achtmaal op zaterdag 9 juli.