14-07-2024 | 14:03
Michiel Sanders wint voor eigen publiek de NED Historic Rally
In de
laatste ronde van de NED Historic Rally kwamen er nog weinig wijzigingen in het
algemeen klassement. Michiel Sanders en Bram Schraven (BMW E30 325i) konden hun
voorsprong behouden en mochten voor eigen volk de champagneflessen ontkurken. “Natuurlijk
werden we geholpen door het uitvallen van onder anderen Antoine Biesheuvel,
Antoine Van Ballegooien en Maurik van den Heuvel. Maar, in een rally worden de
prijzen pas aan de finish verdeeld. Had je mij dit voor de start gezegd, ik had
het nooit geloofd. Maar het is ons gelukt. Het is de kers op de taart, want een
rally rijden in Zundert, mijn woonplaats, is natuurlijk al geweldig. Bedankt
aan alle medewerkers van de organisatie die dit mogelijk hebben gemaakt!"
Claude Debue
kwam met zijn Opel Ascona A helemaal uit West-Vlaanderen en had al wat ervaring
als copiloot opgedaan in deze rally. “Het was een wedstrijd die me toen al
aansprak, door het uitdagende parcours, en ik wilde hier zeker ooit starten als
piloot. Zoals Michiel al zei was dit nooit mogelijk moesten onze snellere
collega's in de wedstrijd gebleven zijn. Maar tweede algemeen en winnaars in de
klasse HC3, we keren met een meer dan tevreden gevoel terug naar Vlaanderen,”
vertelde Claude Debue.
Peter en
Daphne Mangnus mochten hun Talbot Sunbeam Lotus op het laagste podiumschavotje
plaatsen. “Zeker tevreden, en we zijn realistisch genoeg om te beseffen dat er
niet veel meer inzat. Belangrijk is dat we goed scoren voor het kampioenschap,
en het dus zeker uitkijken is naar de volgende manche in de Hellendoorn Rally.”
Door het
uitvallen van Antoine Biesheuvel, dit jaar nog ongeslagen met zijn BMW M3 E30,
komt Peter Mangnus weer helemaal terug in de running voor de titel. Regelmaat
wordt immers beloond in het Nederlands Historic Rally Kampioenschap. Helaas
voor Antoine Biesheuvel, die de wedstrijd vrijdagavond domineerde.
"Vrijdag
hebben we lekker gereden. Ik vergelijk mijn tijden altijd met de tijden van de
moderne deelnemers. Met mijn M3 E30 mikte ik hier op een plaats in de top 10
algemeen, maar door het regenweer en onze verkeerde bandenkeuze lukte dat niet
vrijdagavond. Zaterdag wilde ik nog eens goed aanvallen, maar op de startlijn
van KP Roosendaal brak de aandrijfas. We hebben de rest van de wedstrijd als
0-auto gereden, gewoon voor het plezier," aldus Antoine Biesheuvel, wiens
vader Nico de wedstrijd uit kon rijden op zijn 75ste. Met een brede smile.
"Hier nog eens meerijden was fantastisch. Hoe dit evenement de voorbije 34
jaar geëvolueerd is, dat is ongelofelijk. Met onze Pinto-motor van 158 pk
konden we niet meekomen met de snelste Historia-rijders, maar ik heb er
geweldig van genoten!"
Antoine van
Ballegooijen nam de leiding even over van Antoine Biesheuvel, maar de gaskabel
van de Ford Sierra Cosworth brak. Op dat moment leek Ferrari-piloot Maurits van
den Heuvel de overwinning voor het grijpen te hebben, tot de versnellingsbak
van de 308 GTB, de meest exclusieve bolide van het startveld, brak. Zo kwam
Michiel Sanders plots aan de leiding kort voor het einde van de wedstrijd.
Plaatsen 4 en
5 bleven voor Rob Kroot (BMW E30 325i) en Marco Jannink (Ford Mustang coupé 289
ci). Jan Nolles had aan een 6de plaats genoeg om de winst in klasse HC2 op zijn
naam te schrijven.