14-07-2024 | 14:05
Dennis Rostek domineert verrassend de GTC Rally
Hij kwam,
zag en overwon. De Duitser Dennis Rostek, eerder dit jaar ook al winnaar van de
Rally van Sulingen in eigen land, heeft bij zijn eerste deelname de GTC Rally
verrassend gedomineerd. Met zijn Skoda Fabia RS nam hij in de openingsronde de
leiding over van Roger Hodenius en hij zou zijn leidersplaats niet meer uit
handen geven. Het was al zijn tweede overwinning dit seizoen in het Open
Nederlands Rally Kampioenschap.
"Ik wil
mijn team feliciteren, want vandaag wint het team ook de Rally van Luxemburg
met mijn landgenoot Marijan Griebel. Nadat ik forfait moest geven voor de ELE
Rally wegens een blessure aan mijn hand, kon ik hier onze snelheid nog eens
tonen. Ik vond de proeven schitterend, net als de sfeer. Ik heb ervan genoten.
Na het uitstapje van Roger Hodenius, reed ik de volledige slotdag op safe, maar
voor de Powerstage ging ik nog eens voluit. Dat ik daar ook nog de snelste tijd
klokte, maakt het helemaal mooi," aldus de enthousiaste Duitser.
Roger
Hodenius leek lang op weg naar een knappe tweede plaats, of zelfs een zege,
want hij had zaterdagmiddag de achtervolging ingezet op Rostek, maar in Rucphen
ging de Skoda-rijder van de baan. "Ik stond op regenbanden en de proef lag
er nat bij. Daarom wilde ik het verschil maken, omdat ik wist dat Rostek op de
verkeerde banden stond. Helaas, in de derde remzone brak de achtertrein uit en
schoof ik van de baan," aldus Hodenius, die een mooie podiumplaats mocht
vergeten.
Ook lokale
specialist Roald Leemans kwam niet in aanmerking voor het podium. Na een knappe
start, reed Leemans een wiel van de Skoda op de vierde proef vrijdagavond, toen
zijn Fabia RS uit brak in een gladde bocht in Vosdonk. Ook kampioen Kevin van
Deijne beleefde een GTC Rally om snel te vergeten. De Kampioen van Nederland
verloor vrijdagavond op de laatste proef enkele minuten toen het vermogen weg
viel door een losgekomen slang van de intercooler. Die achterstand kon de
Hyundai-rijder niet meer goed maken, zeker niet na een schuiver op de laatste
proef.
Dan deed Ingo
ten Vregelaar het veel beter. Hij rukte op regelmaat met zijn Skoda op naar de
tweede plaats in het spoor van Rostek. En dat ondanks stevige rugpijn.
"Ik heb
afgezien voor deze tweede plaats, maar ik ben er wel ongelofelijk blij mee,
want dit is een schitterende beloning voor het harde werk van het team. Er is
iets in mijn rug geschoten door een verkeerde beweging vrijdagavond en ik heb
de wedstrijd op karakter en pijnstillers uitgereden," vertelde ten
Vregelaar.
Yannick
Vrielink werd derde en daar was de Ford-rijder best tevreden mee. Zeker na een
matige start in de regen vrijdagavond. "We hebben nog niet veel ervaring
met de Fiesta in dit soort omstandigheden. Omdat ik ook nog een ongelukkige
bandenkeuze maakte, waren we al snel op achtervolgen aangewezen. Maar, omdat de
concurrenten steken lieten vallen, doen we nog een goede zaak in de titelstrijd,"
vertelde Vrielink.
De Clio's
Rally3 van de Motul Clio Trophy maakten opnieuw indruk, met Ceriel Klein
Kromhof in de hoofdrol. De snelste van de Clio-rijders sloot vrijdagavond als
derde af, maar zaterdagochtend liet hij zich in de regen al snel verrassen. Dat
eerste foutje werd een ronde later gevolgd door een flinke klapper tegen een
boom. De jongste Klein Kromhof was niet de enige die in de fout ging. Ook zijn
broer Jeroen ging van de baan. De strijd in de Clio Trophy bleef wel spannend
tot de slotronde. Willem Wouter Overbeek ging met 0"8 voorsprong de
slotronde in, maar het was zijn achtervolger die op slicks de juiste
bandenkeuze maakte. Ben van de Laar maakte het verschil en won deze manche van
de Clio Trophy. Van de Laar werd zevende algemeen.
De vierde
plaats ging naar een strak rijdende Richard Pex, die heel tevreden was met de
tijden die hij reed in Achtmaal. De vijfde plaats ging naar jong talent Jari
van Hoof, die bij zijn debuut in Achtmaal meteen de maat nam van Lambert Parren
in de strijd der Mitsubishi's. Van Hoof klopte in elk geval Stig Andervang, de
Zweedse routinier die zijn Hyundai naar de zesde plaats stuurde na een paar
foutjes.
In klasse NGT
was Niels de Bruijn de snelste met zijn BMW, terwijl RC4 gewonnen werd door
Martijn van Hoek. De snelste in RC5 was Nard Ippen, die een prima resultaat
behaalde in de Clio Trophy.