14-07-2024 | 14:09
Incidentrijke GTC Rally, maar Henk Vossen laat zich niet kennen
Ook tijdens
de incidentrijke GTC Rally speelden de weersomstandigheden organisatie en
deelnemers parten, net als bij de drie eerdere rally’s in Nederland dit jaar.
Door de aanhoudende regen moest ook de organiserende Achtmaalse Rally Club een
aantal onverharde passages uit enkele klassementsproeven schrappen. Dat maakte
de rally zeker niet minder uitdagend: flink wat deelnemers kregen te maken met
foute bandenkeuzes, kleine en iets minder kleine uitstapjes, met gelukkig
alleen blikschade tot gevolg. Voor het Helichem Rallyteam met rijder Henk
Vossen en navigator Harmen Scholtalbers verliep de rally zonder noemenswaardige
problemen: “We hebben geconcentreerd gereden, ons niet laten kennen en ons door
moeilijke condities heen gewerkt. Met Harmen kwam ik snel in een goed ritme,”
vertelde een goed gemutste Henk Vossen aan de finish.
Vrijdagavond
ging de GTC Rally 2024 van start met de befaamde ‘Nacht van Achtmaal’; er
stonden zes klassementsproeven op het programma en Henk Vossen en Harmen
Scholtalbers verbaasden zichzelf en de andere deelnemers door op de openingsproef
de op vier na snelste tijd op de klokken te zetten. Daarna viel de duisternis
in en vormden de gladde wegen in West-Brabant een grote uitdaging voor de
equipes: “In het donker rijden is niet helemaal meer mijn ding,” aldus de
Limburgse rallyrijder. De tweede dag werd aangevangen vanaf de 18e
plaats, maar Vossen en Scholtalbers vonden snel een prettig ritme: “De
afstelling van de auto beviel mij dit keer erg goed; ik voel mij meer één met
de Hyundai en in kritische situaties laat de auto zich nu gemakkelijker
corrigeren,” wist Vossen na de eerste boucle van drie proeven. De zeer ervaren
navigator Harmen Scholtalbers voegde daar aan toe: “Natuurlijk moeten wij
wennen aan elkaar, maar ondanks de lastige condities merkte ik al snel dat Henk
zeer gedreven is en het beste uit zichzelf naar boven wil halen.”
Gedurende de
middag wisten Vossen en Scholtalbers zich in het sterk bezette deelnemersveld
op te werken naar de 14e plaats in de eindrangschikking. Henk Vossen
was toch tevreden: “Die positie is niet helemaal top, maar het gevoel is weer
terug. En wat werd er vooraan verschrikkelijk hard gereden door allerlei
coureurs die we nog niet eerder in de top hebben gezien; dat moeten we niet
vergeten.” Harmen Scholtalbers tot slot: “Een fantastische ervaring, die naar
meer smaakt – dus ik hoop snel weer naast Henk te mogen plaats nemen!”
De GTC Rally
eindigde in een afgetekende overwinning voor de Duitse rallyrijder Dennis
Rostek, rijdend in een Skoda Fabia RS Rally2, die met zeven snelste tijden
vanaf de tweede klassementsproef het heft stevig in handen had. De tweede
plaats was voor Ingo ten Vregelaar (Skoda); derde werd Yannick Vrielink (Ford),
die goede zaken deed voor de titelstrijd in het Open Nederlands Rally
Kampioenschap: concurrent Kevin van Deijne reikte door technische problemen
niet verder dan de twaalfde plek in het eindklassement.
Voor het Helichem Rallyteam breekt nu een relatief rustige periode aan; dat heeft de service crew ook wel verdiend na een intensief eerste halfjaar. Van 17 tot 20 oktober staat de voor het wereldkampioenschap meetellende Central European Rally op het programma. Daarvoor komt Henk Vossen met de Hyundai i20 Rally2 nog in actie in eigen land en wel tijdens de Eurol Hellendoorn Rally op 20/21 september.
Foto's: Erik van 't Land/RallyPicture