24-09-2024 | 10:32
VDZ Racing met beide auto’s aan de finish!
Afgelopen
vrijdag en zaterdag stond VDZ Racing, met de equipes Roel van der Zanden/Gijs
Boom in de Toyota GR Yaris en Jörgen Sprong/Paul Palthe in de BMW 130i aan de
start van de Eurol Hellendoorn Rally. Na de nodige uitdagingen in de vorm van
niet alleen de klassementsproeven, maar ook de nodige neutralisaties stonden
beide auto’s zaterdagavond aan de finish, de potente Yaris op plek 36 en tweede
in de GR Yaris Challenge, de BMW op de 49e plaats en de 1e plaats in de 130i
Challenge! Heel rallyminnend Nederland leek afgelopen weekend genoten te hebben
van een verder fantastische editie van de Eurol Hellendoorn Rally, die
uiteindelijk in zijn derde poging gewonnen werd door Jos Verstappen met zijn
navigator Renaud Jamoul in de Skoda Fabia RS Rally2.
Donderdagavond
en vrijdag overdag was er de gelegenheid om de klassementsproeven te verkennen
en de pacenotes te maken, die op de uitdagende klassementsproeven van ‘Hellendoorn’
uiteraard extra belangrijk zijn. De proeven lagen er goed bij en met de
weersverwachtingen die alleen maar mooi weer voorspelden, leek het erop dat het
eindelijk tijd was voor een tweedaagse rally zonder regen dan wel wolkbreuken.
Het publiek bleek er ook veel zin in te hebben, uiteraard aangemoedigd door de
aanwezigheid van Jos Verstappen. Zo werd de wedstrijd gestart op vrijdagavond,
met de klassementsproeven Daarle, Mageleresch en Hallerhoek tweemaal op het programma
met een service tussendoor. De resultaten van Roel en Gijs deden hun
startnummer 41 eer aan door continue rond die positie te finishen, met enkele
uitschieters naar boven en een klein foutje op KP5. De GR Yaris werd op een
voorlopige 38e plaats in Parc Fermé gezet, de BMW op plaats 58.
Op
zaterdag werd de strijd hervat. Op het programma in de eerste twee boucles
stonden de KP’s Notter en Hellendoorn, waarvan met name de laatste altijd een
scherprechter in de wedstrijd is. Dat bleek ook deze keer weer, waardoor het
merendeel de proef neutraal moest rijden en koers werd gezet naar het
serviceterrein. Op dat moment verloren Roel en Gijs ook definitief de
aansluiting met Eduard Eertink en Chris van Waardenburg, die nog wel een tijd
neer konden zetten. Na de tweede keer Notter werd opnieuw koers gezet richting
Hellendoorn, echter daar aangekomen bleek de proef ook weer neutraal verreden zou
worden. Vanaf toen was de chaos compleet. Waar normaal gesproken de zogenaamde
regroup wordt gebruikt om dit soort situaties op te lossen, was het vanuit
organisatorisch punt ook van belang om de wedstrijd vooraan gewoon door te
laten gaan. Zo kan het dus gebeuren dat de top alles gereden heeft, en verderop
in het veld de nodige KP’s neutraal verreden moesten worden. Na zeven
klassementsproeven op zaterdag hadden beide equipes slechts vier KP’s
volwaardig kunnen strijden. Het tijdschema was ondertussen ook flink gewijzigd
in verband met alle neutralisaties.
Na
de derde service (waarin uiteraard niet veel gedaan hoefde te worden) stonden
de laatste drie KP’s op het programma: Ypelo, Beuseberg en Stokkum. Daar werd
geen risico meer genomen en zo koers gezet naar de finish van deze loodzware
wedstrijd.
Roel:
“Wat leeft de rallysport toch weer enorm. Echt prachtig om zoveel publiek te
zien op alle klassementsproeven en niet vergeten het serviceterrein en zelfs de
verbindingen, die er aardig wat waren in de wedstrijd. Dat het niet altijd goed
afloopt en KP’s neutraal moeten worden verreden is echter het risico van het
vak. We hebben genoten van de unieke klassementsproeven die samen met de ELE en
de Nacht van Achtmaal tot de top van Nederland horen. Erg fijn ook voor
iedereen dat we prachtig weer hebben gehad. Als ik de mogelijkheid had, zou ik
het weer bewaren voor volgend jaar de 60e ELE Rally! Het team heeft het verder
ook erg goed gedaan door de preparaties en het onderhoud gedurende de
wedstrijd. Het is echt een geoliede machine geworden en Jörgen bevestigt dat
ook regelmatig, waarvoor dank! Verder ben ik ook erg blij met de finish van
Paul in zijn tweede rally, wederom in een auto van ons. We hebben een heerlijke
wedstrijd gereden waarin we een goed tempo hadden. Afgezonderd van Eertink, die
toch een maatje te groot was, zijn we alle Pro-Yaris’en mooi voorgebleven en
dat toont ook wel aan dat wij lekker bezig zijn. Nu op naar de Twente Rally!”
Gijs:
“’Hellendoorn’ was weer een prachtig evenement. Je wil zo’n rallyfeest echt
niet missen. Zoals Roel ook aangeeft, jammer van de neutralisaties maar het is
niet anders. We hebben enorm genoten van alles wat we wel konden rijden, en dat
was inclusief de vrijdagavond toch aardig wat. Grote dank ook voor het
serviceteam wat op alle gebieden goed voor ons zorgt zodat wij in elk opzicht
goed geprepareerd aan de start staan van de KP’s. Een van de mooie momenten was
wel de afsluitende service, waarin iedereen zat te eten toen wij de service
alweer verlieten en we ze echt even moesten bedanken voor alle goede service!”
Zoals
vermeld werd de wedstrijd gewonnen door Jos Verstappen en Renaud Jamoul. Tweede
werden Bernhard ten Brinke en Davy Thierie, de 3e plaats was er voor de Duitse
equipe Dennis Rostek en Stefan Kopczyk, wat dus inhoudt dat het complete podium
bestond uit Skoda Fabia RS Rally2-auto’s. Yannick Vrielink scoorde de meeste
punten voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap, terwijl hij op
vrijdagavond nog de nodige pech had maar zich keurig herstelde. Tel daarbij op
de uitvalbeurt van Kevin van Deijne laat in de wedstrijd, en de titel begint in
zicht te komen voor Vrielink.
Uitslag
Eurol Hellendoorn Rally:
1. Jos Verstappen/Renaud Jamoul, 1 uur 23
minuten en 3,7 seconden
2. Bernhard ten Brinke/Davy Thierie, 1:23:09,2
3. Dennis Rostek/Stefan Kopczyk,
1:24:19,8
36. Roel van der Zanden/Gijs Boom, Toyota GR Yaris, 1:38:44,0
49. Jörgen Sprong/Paul Palthe, BMW 130i, 1:42:02,0
Foto's: Erik van 't Land/RallyPicture en Joris van Esch