12-10-2024 | 16:52
Logistieke uitdaging voor Henk Vossen in publieksvriendelijke WK rally
Na deelname
aan drie opeenvolgende Nederlandse rally’s staat Henk Vossen deze week een
grotere uitdaging te wachten bij de voor het Wereldkampioenschap (WRC)
meetellende Central European Rally. Deze bijna 1.600 km lange rally met start
in de Tsjechische hoofdstad Praag en finish in het Duitse Passau vergt niet
alleen het uiterste van rijder en navigator, maar ook van de overige teamleden,
vanwege de complexe logistiek. Het Helichem Rallyteam van Henk Vossen kent
echter het klappen van de zweep en is goed voorbereid op hun derde WRC-deelname
dit seizoen, na de Rallye Monte Carlo in januari en de Rally van Kroatië in
april. Na hun goede samenwerking tijdens de GTC Rally laat Vossen zich opnieuw
navigeren door Harmen Scholtalbers.
De Central
European Rally (kortweg CER genoemd) komt voort uit de Deutschland Rallye,
georganiseerd door de ADAC, ooit een van de populaire WK evenementen voor zowel
Nederlandse deelnemers als Nederlandse rallyfans, omdat die op slechts enkele
uren rijden van ons land werd georganiseerd. Nu zullen de vaderlandse
rallysupporters wat verder moeten reizen, maar de door drie landen lopende WRC-rally
is de meeste publieksvriendelijke rally van het wereldkampioenschap. Met
duidelijke bewegwijzering, overnachtingsmogelijkheden op campings vlak bij de
klassementsproeven, entertainment in de ‘fan zones’, een deelnemersveld om van
te smullen en de ontknoping in het WRC nabij biedt de CER een prachtig podium
voor promotie van de rallysport.
Het Helichem
Rallyteam heeft zich goed voorbereid; de Hyundai i20 Rally2 staat op punt en
het team heeft de logistieke puzzel gelegd: hotels zijn geboekt en de
servicetruck is zo ingericht dat snel op- en afgebouwd kan worden in de
verschillende serviceparken: “Dit doet een beetje terugdenken aan de vroeger
toen het heel gewoon was om als rondreizend circus aan dit soort grote rally’s
deel te nemen,” weet Henk Vossen. “Maar sinds begin deze eeuw werd alles
geconcentreerd rond een centraal servicepark en zijn start en finish meestal in
dezelfde stad. Dus deze opzet vraagt weer de oude ‘skills’ om vooraf alles goed
te plannen. Maar dat maakt het ook weer mooi.” Henk Vossen is blij met
navigator Harmen Scholtalbers die niet alleen een uitstekende en ervaren
rallynavigator is, maar ook een topsportmentaliteit heeft en ervaring op het
gebied van coaching van sporters meebrengt: “Dat is bijzonder en ik luister
geboeid naar zijn ervaringen. Je bent per slot van rekening nooit te oud om te
leren.” Bovendien weet Henk Vossen zich gesteund door een heuse ‘gravelcrew’,
bestaande uit Erwin en Carina Berkhof. Zij rijden voor de rallykaravaan de
route en geven per proef door hoe die erbij ligt, of er attentie nodig is voor
gladde passages, de bandenkeuze moet worden aangepast of andere tips over
situaties op de route. “Dat geeft veel extra rust in de auto en betekent dat wij
ons nog beter kunnen focussen. Ik heb dan ook veel zin in de komende week en we
gaan proberen een podiumpositie te halen in de Masters Cup, voor rijders van
boven de 50, een klasse die de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen.
Ook Harmen gaat in die categorie voor een ereplaats.”
De CER start donderdag 17 oktober om 14:00 uur voor het presidentiële paleis in Praag. Na twee klassementsproeven is de eerste stop in het Tsjechische Klatovy. Op vrijdag staan er zes klassementsproeven op het programma in Tsjechië, maar wordt er overnacht in het Duitse Bad Griesbach. Zaterdag volgen er dan weer zes klassementsproeven, in Duitsland en Oostenrijk. Na vier afsluitende proeven op zondag finisht de rally ’s middags in het centrum van het Beierse Passau, de stad van de drie rivieren (Donau, Inn en Ilz). Meer informatie is te vinden op www.centraleuropeanrally.eu.