22-10-2024 | 15:28
In Memoriam: Wim Luijbregts
Verdriet heeft de Nederlandse rallywereld vervuld op het nieuws van het overlijden van Wim Luijbregts, een legendarische naam in de Nederlandse autosport. Wim overleed op 76-jarige leeftijd, omringd door zijn familie, na een oneerlijke strijd tegen een langdurige ziekte. Zijn passie voor de rallysport, zijn vastberadenheid om altijd het beste uit zichzelf te halen en zijn eerlijke en oprechte betrokkenheid maakten hem tot een geliefde, gerespecteerde en vooral inspirerende figuur in de vaderlandse rallysport.
Wim's
rallycarrière begon in 1966 toen hij voor het eerst met broer Kees in een
Austin Seven aan de start stond van een rally, de Horneland Rally. Hij maakte
snel naam als een getalenteerde en gedreven rijder, die altijd het maximale uit
zijn auto wist te halen. Drie seizoenen bleef hij het Britse merk Austin
trouw, maar vanaf 1969 maakte hij furore met DAF. Hij schopte het tot
fabrieksrijder van het merk uit Eindhoven en reed 5 seizoenen met een
Variomatic (!) naar successen in binnen- en buitenland. Zo won Wim Luijbregts
in 1973 met zijn broer Kees als navigator zijn thuisrally, de 10e editie van de ELE Rally, die in dat jaar voor het laatst daadwerkelijk van
Eindhoven naar Luik voerde, en weer terug. In 2009 zei Luijbregts daarover in
het Eindhovens Dagblad: “Het regende constant, even later zag je niks door de
mist. In de Ardennen kwamen we een controleur tegen. Die man was zo blij dat
hij iemand zag, dat hij ons een etentje beloofde. Veertig jaar later kom ik hem
weer tegen. Hij begon meteen over die nacht in de Ardennen. Ik vroeg hem waar
dat etentje bleef…”
Hij nam twee
keer deel aan de befaamde Rallye Monte Carlo. Wim en Kees Luijbregts eindigden
er in 1972 ‘in een Dafke’ als 22e van de 288 equipes. Het viel zo op, dat ze
werden voorgesteld aan prins Rainier en prinses Gracia. “Dat had weinig om het
lijf,” zei Wim. “Een buiging en een hoofdknikje. Of was het andersom…?” Ook in
de TAP Rally Portugal, de zware Safari Rally in Kenya en de befaamde RAC Rally
stonden de gebroeders Luijbregts met hun DAF 55 (later 66) Marathon aan de
start. Na de periode met DAF ging Luijbregts terug naar een Brits merk: eerst
met de Morris Marina en later met de Triumph Dolomite Sprint. Zijn zwager Bruno
van Traa was vanaf 1974 enkele seizoenen zijn vaste navigator. Na enkele jaren
met weinig tot geen rallyactiviteiten keerde de Valkenswaardse coureur in 1982
terug op volle kracht: met navigator Ab Molkenboer werd Luijbregts dat jaar
Nederlands Kampioen achter het stuur van een Mitsubishi Lancer 2000 Turbo van
het Mitsubishi Dealer Team Holland.
Vanaf 1984
maakte Luijbregts twee succesvolle seizoenen mee met Frans merken, eerst met de
Talbot Samba Rallye, daarna met de Peugeot 205 GTI, nog steeds genavigeerd door
Ab Molkenboer. In 1990 ging Luijbregts op de Italiaanse toer, met Ton Hillen
aan zijn zijde reed hij vier rally’s met de Lancia Delta Integrale in
Martini-kleuren. Hoogtepunt was zijn tweede overwinning in de ELE Rally van dat
jaar. Vanaf 2006 tot en met 2020 werd het voor Luijbregts dan toch eindelijk
het merk waarvan hij jaren dealer was – Ford. Met de Escort RS2000 en RS1600
Mk1 was hij een graag geziene deelnemer in de historische klasse. Met
spectaculaire dwarse acties vermaakte hij de rallyfans en reed hij immer rond
met een grote glimlach op zijn gezicht. De laatste actieve jaren reed hij
regelmatig met broer Bart in de hot seat.
Enkele jaren
geleden werd het Ford-dealerbedrijf in Valkenswaard verkocht. Het
familiebedrijf bestond ruim een eeuw. Maar stilzitten was geen optie voor de
kwieke zeventiger. Wim Luijbregts begon het bedrijfje Bill’s Motors. Daar
verhandelde hij oldtimers en oude rallyauto’s. En hij bood her en der een
helpende hand. Luijbregts haalde met Driving4Charity honderdduizenden euro’s op
voor goede doelen. Wim's liefde voor de sport ging verder dan alleen het
rijden. Hij stond bekend om zijn bereidheid om jong talent te begeleiden en
zijn kennis te delen. "De auto doet het werk, maar het is de rijder die de
magie toevoegt," zei Wim ooit in een interview. Zo begeleidde hij ook Kevin Abbring; eerst
als mentor in de rallysport, daarna ook op zakelijk gebied.
Wim mag
gezien worden als een van de grondleggers van de Nederlandse rallysport, door
zijn deelname aan talloze nationale en internationale rally’s waarin hij vele successen
boekte. Zoals vorig jaar bleek, naderde het einde voor Wim met rasse schreden.
Na dat afschuwelijke bericht zijn er diverse initiatieven genomen om Wim te
eren. Zo werd onder andere de Twente Historic Rally omgedoopt tot “Wim
Luijbregts Historic Rally” en werden de prijzen uitgereikt door Wim. In de
vaderlandse media werd de ene tribute na de andere online gezet om deze
rally-legende te eren en een hart onder de riem te steken. Zo ook bij de ELE
Rally, die hij twee keer op zijn naam wist te schrijven. Bij de editie van dit
jaar was Wim nog eregast van de organisatie en was er met de Wim Luijbregts
Trofee zelfs een speciale prijs naar hem vernoemd.
Wim Luijbregts zal worden herinnerd als een echte rallyheld en een inspiratie voor velen. Zijn nalatenschap zal voortleven in de rallywereld en in de herinneringen van degenen die het geluk hadden om met hem te rijden, van hem te leren en met hem te lachen.
Hoofdfoto: WiMo Fotografie
Hieronder: Wim Luijbregts werd met Mitsubishi kampioen in 1982 (foto Ron Tuyl)