23-09-2019 | 09:10
Henk Vossen blijft in de race om het Nationaal Rally Kampioenschap
Met een negende plaats in de 38e Eurol Hellendoorn
Rally heeft Henk Vossen zijn titelaspiraties in leven weten te houden. Een moeizame
start op de eerste dag leverde een aanzienlijke achterstand op zijn naaste
concurrent op maar op de tweede dag wist de Limburgse routinier zich sterk te
revancheren. Desondanks moest hij toezien hoe Lambert Parren hem in het
klassement wist te passeren.
Henk Vossen wond er geen doekjes om. De door hem opgestelde pace-notes bleken te optimistisch en
hadden zijn weerslag op het resultaat, zo legde hij uit: “De opzet was dat we
meteen ten aanval zouden trekken. Daarom had ik de pace-notes (de aanwijzingen die de navigator aan de rijder
doorspeelt zodat die weet wat hem verderop te wachten staat) erg scherp
opgezet. Lieke heeft de notes keurig voorgelezen, daar lag het niet aan. Ze
waren te optimistisch, zo bleek al snel. Op de eerste klassementsproef miste ik
al een afslag waardoor we achteruit moesten steken en daarmee kostbare seconden
verloren. En verderop bleek het ook niet allemaal te kloppen zodat ik een paar
keer bijna van de weg schoof. Dat knaagt aan je vertrouwen waardoor je onzeker
gaat rijden en daarmee nog meer tijd gaat verliezen. Daar kwam nog eens bij dat
we tegen een laag staande zon in moesten rijden waardoor ik het sowieso al niet
zo goed kon zien.” Vossens grote concurrent Lambert Parren deed het in die fase
een stuk beter zodat die de eerste etappe afsloot met een haast onoverkomelijke
1 minuut 25 voorsprong op de Tegelse rallyrijder.
De tweede dag werd onder fraaie omstandigheden gereden en al snel zat Henk
Vossen in zijn gebruikelijke ritme met een stuk snellere tijden als resultaat.
Nu kon hij Parren wel weerstand bieden, waarbij het duo afwisselend de snellere
tijd op de klokken wist te zetten. De opgelopen schade van de eerste dag wist
Vossen echter niet goed te maken, ondanks een sterke eindsprint. “De laatste
paar proeven waren een genot om te rijden. Heel uitdagend en ook snel.
Bovendien waren de kanten her en der uitgereden waarbij modder en zand op het
asfalt terecht waren gekomen. Best tricky maar ook heel bevredigend als je dan
goede tijden weet te rijden. Bovendien was de laatste KP een zogenaamde
power-stage waarop ik de snelste tijd neerzette, wat een extra punt opleverde.
Op naar de beslissende ronde, zou ik zeggen.” Het Nationaal Rallykampioenschap wordt op 19 en 20 oktober beslist met de Conrad Twente Rally rond Hengelo.